In deze periode van het jaar staat voor veel vennootschappen en verenigingen een jaarlijkse algemene vergadering voor de deur. Overeenkomstig artikel 3:1 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen dient de jaarrekening immers binnen zes maanden na de afsluitingsdatum van het boekjaar ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de aandeelhouders verenigd in vergadering of de algemene vergadering.
De veiligheidsmaatregelen die werden opgelegd met oog op de bestrijding van COVID-19 verbieden evenwel een fysieke deelname aan een dergelijke algemene vergadering.
Om hieraan tegemoet te komen werd op 9 april 2020 een volmachtenbesluit gepubliceerd dat bijkomende flexibiliteit biedt bij de organisatie van algemene vergaderingen. Meer bepaald wordt aan het bestuursorgaan in essentie twee mogelijkheden gegeven om ofwel de algemene vergaderingen en vergaderingen van het bestuursorgaan op een flexibele wijze te laten doorgaan ofwel om de vergadering uit te stellen tot de toestand terug is genormaliseerd.
Eerste optie: het bestuursorgaan kiest om de vergadering te laten plaatsvinden
De eerste optie bestaat erin dat het bestuursorgaan een fysieke aanwezigheid op de vergadering verbiedt wanneer een correcte naleving van de Coronamaatregelen niet kan worden gegarandeerd en beslist dat de algemene vergadering tóch zal doorgaan.
In dergelijk geval zal aan de leden of aandeelhouders de mogelijkheid worden geboden om vooraf te stemmen op afstand of via volmacht, zelfs als de statuten deze mogelijkheid niet voorzien of verbieden. Dit laat toe als het nodig is de vergadering te houden met één enkele volmachthouder, behalve als de vergadering beslissingen neemt die authentiek moeten worden vastgesteld in welk geval de notaris fysiek aanwezig moet zijn. In dat geval moeten de regels inzake social distancing uiteraard worden nageleefd.
De leden van het bureau, de bestuurders, de commissaris en de volmachthouder moeten evenmin fysiek aanwezig zijn. Zij kunnen via telefonische of videoconferentie deelnemen. Voor beslissingen die bij authentieke akte moeten worden genomen, volstaat het dat de volmachthouder, of indien zonder volmachten wordt gewerkt, één lid of vertegenwoordiger van het bestuursorgaan, fysiek aanwezig is bij de notaris om de akte te ondertekenen.
Tweede optie: het bestuursorgaan kiest om de vergadering uit te stellen
De tweede optie bestaat erin dat het bestuursorgaan kiest om de algemene vergadering uit te stellen, zelfs al werd er reeds een bijeenroeping uitgestuurd. De leden en aandeelhouders dienen in kennis te worden gesteld van het uitstel via e-mail, of als men niet over een e-mailadres beschikt via de post.
Analoog met deze mogelijkheid tot uitstel werden enkele andere deadlines uit het Wetboek van vennootschappen en verenigingen met 10 weken verlengd, zoals bijvoorbeeld de voormelde verplichting om de algemene vergadering binnen de 6 maanden na het afsluiten van het boekjaar te houden. Voor vennootschappen of verenigingen die hun boekjaar op 31 december 2019 afsloten, betekent dit concreet dat de jaarvergadering op heden tot maximaal 8 september 2020 kan worden uitgesteld. De goedgekeurde jaarrekening moet dan uiterlijk op 8 oktober 2020 bij de Nationale Bank van België worden neergelegd.
Vergaderingen die bijeengeroepen werden omdat het nettoactief negatief dreigt te worden of negatief geworden is, of vergaderingen die bijeengeroepen worden op vraag van de commissaris of een groep van aandeelhouders of leden, kunnen in principe niet uitgesteld worden. Voor deze vergaderingen dient de eerste optie te worden gevolgd.
Digitale bestuursvergaderingen
De regels werden tot slot ook versoepeld wat de vergaderingen van het bestuursorgaan betreft. Zo werd voorzien dat het mogelijk is om via telefonische of videoconferentie te vergaderen, zelfs indien de statuten dit zouden verbieden of niet voorzien.
Uitwerking van de maatregelen
Voormelde flexibilisering geldt retroactief vanaf 1 maart 2020 tot 3 mei 2020. Deze periode kan in functie van het verloop van de Coronamaatregelen nog worden verlengd.
Wat met de vergadering van mede-eigenaars?
Tot slot: het KB van 9 april 2020 bevat ook enkele aanvullingen op de eerder genomen maatregelen (bij K.B. van 27 maart 2020) die betrekking hebben op de organisatie en bijeenroeping van de algemene vergadering van mede-eigenaars overeenkomstig het appartementsrecht.
De algemene vergaderingen van mede-eigenaars die staan ingepland tussen 10 maart 2020 en 3 mei 2020 worden noodgedwongen uitgesteld om vervolgens te worden gehouden binnen de vijf maanden volgend op deze crisisperiode. Verder werd voorzien dat het mandaat van de syndicus en dat van de raad van mede-eigenaars dat tijdens de voormelde periode zou aflopen van rechtswege verlengd wordt tot aan de eerstvolgende uitgestelde algemene vergadering. Ook deze periode kan nog worden verlengd bij Koninklijk Besluit.
Bron: Koninklijk besluit nr. 4 van 9 april 2020 houdende diverse bepalingen inzake mede-eigendom en het vennootschaps- en verenigingsrecht in het kader van de strijd tegen de Covid-19 pandemie, BS 9 april 2020